55ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Με ενδιαφέρον μα και αρκετή αγωνία περιμένει κανείς τις δυο ταινίες που εκπροσωπούν την Ελλάδα στο εφετινό διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ, οι οποίες προβάλλονται απόψε Τετάρτη και αύριο Πέμπτη στο Ολύμπιον της πλατείας Αριστοτέλους. Για την «Νορβηγία» (σήμερα) του Γιάννη Βεσλεμέ, μια ακόμη παραλλαγή του μύθου των βαμπίρ με πρωταγωνιστή τον Βαγγέλη Μουρίκη, έχουμε ήδη αναφερθεί στο παρελθόν καθότι η ταινία έχει κάνει ήδη πρεμιέρα σε διεθνή φεστιβάλ (ανάμεσά τους το Kάρλοβι Βάρι).
Ωστόσο, το «Forget me not» (αύριο) του Γιάννη Φάγκρα, μια ερωτική περιπέτεια περιπλάνησης με γυρίσματα στην Αλάσκα, στη Νέα Ορλεάνη και αλλού, προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη περιέργεια αφού για μυστηριώδεις λόγους η ολοκλήρωσή της καθυστέρησε επί σειρά ετών. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Γιάννης Στάνκογλου και Αλίκη Δανέζη Κνούτσεν.
Προς το παρόν βέβαια, δυο είναι οι λέξεις που δείχνουν να κυριαρχούν στο φεστιβάλ σε ότι αφορά την σύγχρονη ελληνική παραγωγή: μηδέν προϋπολογισμός. No budget. Οι περισσότερες ταινίες είναι φτιαγμένες με κόπο και ιδρώτα αλλά χωρίς λεφτά, πράγμα που σημαίνει ότι απευθύνονται σε λίγο κόσμο (κυρίως του φεστιβάλ) και ότι είναι καταδικασμένες να μην ξανακουστούν μετά από την πρεμιέρα τους στη Θεσσαλονίκη.
Αυτό εξέλαβα βλέποντας τις πρώτες ταινίες των Μάνου Καρυστινού (Dark Illusion) και Θοδωρή Κουτσαύτη (Ως το κόκαλο). Θρίλερ και οι δυο, το ένα με φόντο την Θεσσαλονίκη, το άλλο το Παρίσι.  Το «Dark illusion» που γυρίστηκε με την υποστήριξη του «Θεσσαλονίκη Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας 2014» παρακολουθεί την πορεία ενός φωτογράφου (Γιάννης Μαλεζάς) που προσπαθεί να ξεφύγει από το αδιέξοδο μέσα στο οποίο τον έχει εγκλωβίσει η τελευταία «αποστολή» του.
Στο «Ως το κόκαλο» που γυρίστηκε στην Γαλλία όπου ο Κουτσαύτης σπούδασε, μια νεαρή δημοσιογράφος (Μυρτώ Θεοδωράκη) αποφασίζει να εξιχνιάσει το μυστήριο του θανάτου του φίλου της ,ο οποίος υποτίθεται ότι πέθανε από υπερβολική δόση ναρκωτικών αλλά όλα δείχνουν ότι δολοφονήθηκε. Χαρακτηριστικό και των δυο ταινιών, η home made ερασιτεχνική εικόνα τους που ακυρώνει τις όποιες προθέσεις των δημιουργών τους. Στην παρουσίαση του «Ως το κόκαλο» μάλιστα, ο Κουτσαύτης έδειξε στον κόσμο την κάμερα τσέπης με την οποία γυρίστε το «Ως το κόκαλο», οπότε καταλαβαίνετε…
Πολύ πιο επαγγελματική δουλειά βέβαια (αν και εκεί χωρίς χρήμα) έχει γίνει από τον Τηλέμαχο Αλεξίου στη «Βασίλισσα Αντιγόνη» μια σύγχρονη παραλλαγή της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή τοποθετημένη στην ελληνική επαρχία. Ο Αλεξίου έχει ενδιαφέρουσες ιδέες και παρότι τις στηρίζει με μια υπερβάλλουσα γκέι αισθητική, μπορεί να σε κρατήσει στη θέση σου όπως είχε αποδείξει με την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, «Η Αφροδίτη στην αυλή» η οποία ωστόσο μετά την προβολή της στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 2011 εξαφανίστηκε.
Η αρχαία τραγωδία φαίνεται ότι έχει πάντως ιδιαίτερη πέραση στο σινεμά διότι με τον μύθο της Αντιγόνης ασχολήθηκε και ο Στάθης Αθανασίου στο «Α», την ώρα που ο πολύ πιο έμπειρος Πέτρος Σεβαστίκογλου έδωσε την δική του εκδοχή πάνω στην «Ηλέκτρα» του Ευριπίδη η οποία προβάλλεται την Πέμπτη στο Πανόραμα Ελληνικών ταινιών.         
Στις ταινίες τέλος που επίσης περιμένουμε ανήκει το «Πολκ» των Νίκου Νικολόπουλου και Βλαδίμηρου Νικολούζου που προβάλλεται την Τετάρτη το βράδυ. Η ταινία αναφέρεται στην ιστορικής σημασίας δολοφονία του Αμερικανού δημοσιογράφου Τζορτζ Γουάσινγκτον Πολκ στην Θεσσαλονίκη του 1948, ενώ μαινόταν ο Εμφύλιος Πόλεμος.

http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=647561

Σχόλια