Η εικαστική απογύμνωση του Αλέξη Βερούκα

«Η ζωγραφική έχει κάτι από την ερωτική πράξη, γιατί κάνω έρωτα σημαίνει αισθάνομαι με τη μέγιστη ένταση τον εαυτό μου και τον άλλον», λέει ο Λεονάρντο Κρεμονίνι. Δεν είναι ίσως τυχαίο που ο ιταλός ζωγράφος ήταν δάσκαλος _ μεταξύ πολλών άλλων καλλιτεχνών της ίδιας γενιάς και _ του Αλέξη Βερούκα. Ο Αλέξης Βερούκας (που, σημειωτέον, από το 1988 έως το 1995 σπούδασε ζωγραφική στο εργαστήριο Leonardo Cremonini στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού) στρέφεται από τα εξωτερικά αντικείμενα στον εσώτερο εαυτό του. Μια απογύμνωση που χρειάζεται τόλμη να την ομολογήσει κανείς. Πενήντα έργα που καλύπτουν όλη την εικαστική πορεία του καλλιτέχνη αφηγούνται τις διαφορετικές πλευρές της και την εξέλιξή της στο πέρασμα του χρόνου μέσα από τη μεγάλη αναδρομική έκθεση που με τίτλο «Αλέξης Βερούκας - Ζωγραφική 1992-2012», εγκαινιάζεται Πινακοθήκη Κυκλάδων στις 4 Αυγούστου στο πλαίσιο των Ερμουπολείων 2012. Η έκθεση διοργανώνεται από τον Οργανισμό Πολιτισμού - Αθλητισμού Σύρου με την επιμέλεια του Γιώργου Αλτουβά. Η έκθεση δεν αποτελεί μόνο ένα αληθινό πανόραμα της ζωγραφικής δημιουργίας του Αλέξη Βερούκα αλλά καλύπτει τη διαδρομή του ζωγράφου από την «εξωτερική στην εσωτερική όραση». Από την εποχή που κυριαρχούν στη δουλειά του οι όψεις πόλεων, σπιτιών, δρόμων, ή ακόμα και αρχαίων θεάτρων ως την πρόσφατη δουλειά του, όπου ο Αλέξης Βερούκας στρέφεται από τα εξωτερικά αντικείμενα στον εσώτερο εαυτό του. Και επιχειρεί μια απογύμνωση που χρειάζεται τόλμη να την ομολογήσει κανείς. «Προσπαθώντας να πιάσω την άκρη του νήματος στην αφήγηση του Αλέξη Βερούκα. Και αφηγούμαι στη ζωγραφική, για μένα την πεζογράφο, δεν θα μπορούσε να σημαίνει παρά την αβεβαιότητα του χρώματος που καλείται να υποστηρίξει τη γραμμή και την αγωνία της γραμμής που καλείται να επιβάλει τους όρους της στο χρώμα», γράφει η Μάρω Δούκα στο κείμενό της για τη ζωγραφική του Αλέξη Βερούκα, στον κατάλογο της έκθεσης. «Γραμμή και χρώμα στην υπηρεσία ενός αεικίνητου φιλάνθρωπου βλέμματος ακατάπαυστα τροφοδοτούμενου από το συναίσθημα που καλείται κι αυτό με τη σειρά του να συνομιλήσει εριστικά με την ταξιθέτρια λογική. Η νηφαλιότητα του τοπίου που ακυρώνει τη φθορά, ο οξύς πόνος του σώματος που αποστρέφεται την ωραιοπάθεια, η αδιαλλαξία της ανάγκης που ματαιώνει τον συμβιβασμό, η επιμονή του χώρου που αντιστέκεται στη μακαριότητα. Από τη μια περίοδο στην άλλη, εδώ και είκοσι χρόνια, με τις αισθήσεις του στον τροχό, από το ένα ταξίδι στο επόμενο, από το έξω και από το ψηλά προς το πλησίον και το ένδον, αμφίδρομα, πάντα με τις ίδιες πολυμήχανες εμμονές του ο Αλέξης Βερούκας αλλά και πάντα πολιορκητής - εκπορθητής ανικανοποίητος - των ορίων του.» «Ο Αλέξης Βερούκας μοιράζεται το έργο του με τον άλλον και καταφέρνοντας επιπλέον να αποπνέει μια πλαστική ηθική απορία της γνώσης και των αρετών της καθαρής ζωγραφικής», γράφει σε παλιότερο σημείωμά του ο Τάκης Μαυρωτάς. Η έκθεση στην Πινακοθήκη Κυκλάδων Σύρου πραγματοποιείται μετά την ατομική έκθεση του ζωγράφου στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού στο Βερολίνο, με τίτλο «Vincti sumus», η οποία διήρκεσε ως τις 11 Ιουλίου και παρουσίασε έργα της τελευταίας δουλειάς του καλλιτέχνη, από τη συλλογή του Θανάση Μιχαηλίδη. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 2 Σεπτεμβρίου 2012. Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 10.30-13.30 και 19.00-22.00 (εκτός Δευτέρας πρωί). Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο. «Αλέξης Βερούκας - Ζωγραφική 1992-2012» Αναδρομική Έκθεση―Πινακοθήκη Κυκλάδων, Σύρος 4 Αυγούστου ως 2 Σεπτεμβρίου 2012 http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=468392

Σχόλια