007 Skyfall

«Αυτό είναι ένα παιχνίδι για νέους» ακούει να του λένε κάποια στιγμή στο «Skyfall» (ΗΠΑ/ Αγγλία, 2012) ο πράκτορας Τζέιμς Μποντ της 23ης επίσημης ταινίας 007. Βαριά κουβέντα για έναν Μποντ. Μήπως όμως είναι και αλήθεια; Ποιος ξέρει. Μπορεί ναι, μπορεί όμως και όχι. Ενδεχομένως το παραδοσιακό ξυράφι με το οποίο ο Μποντ εξακολουθεί να ξυρίζεται, να κόβει καλύτερα από την μηχανική πλαστικούρα που παρά το άψογο design της σπάζει με το παραμικρό.

Το σκυλί μπορεί να γέρασε αλλά όπως και να το κάνουμε, ο παλιός είναι πάντα αλλιώς, όσο κι αν ο νέος είναι ωραίος. Ξεκαθαρίζω λοιπόν από την αρχή, ότι το «Skyfall», όπου ο 45χρονος σήμερα Ντάνιελ Κρεγκ υποδύεται για τρίτη φορά τον Τζειμς Μποντ, είναι η καλύτερη ταινία 007 όλων. Είναι σύγχρονη και ρετρό μαζί, είναι λιτή και καθόλου γραφική, με πνευματώδες χιούμορ και ποτέ γκροτέσκα. Και έχει σφραγίδα σκηνοθέτη. Του Σαμ Μέντες των ταινιών «American beauty» ,«Ο δρόμος της απώλειας» (όπου έπαιζε ο Κρεγκ) και «Ο δρόμος της επανάστασης».

Τι κι αν ο Ντάνιελ Κρεγκ θυμίζει Πολωνέζικη εκδοχή του Στιβ Μακ Κουίν με πόδια σαν παρενθέσεις και κούρεμα στο ΙΚΑ. Ε και; Ο άνθρωπος είναι μαγνήτης, ζει καθ' ολοκλήρου τον ήρωά του και τον σέβεται όσο κανείς άλλος ηθοποιός που έχει υποδυθεί τον Τζέιμς Μποντ μέχρι σήμερα. Ο Κρεγκ είναι καλύτερος ακόμα και από τον Σον Κόνερι.

Ομολογώ ότι στην σκηνή της εισαγωγής προς στιγμήν θορυβήθηκα. Η «συνταγή Μποντ» (που μέσα μου είχε πια φθαρεί) έμοιαζε να ακολουθείται κατά γράμμα όπως στις παλιότερες ταινίες. Γίνεται χαμός σε μια λαϊκή αγορά της Κωνσταντινούπολης. Τζιπ αναποδογυρίζουν πάγκους, μοτοσικλέτες στις στέγες, κυνηγητό στα κεραμίδια, μια μπουλντόζα σε βαγόνι τρένου να τα κάνει όλα λίμπα. «Πάλι τα ίδια;» σκέφτηκα.

 Όμως κάποια στιγμή ο πανικός της εισαγωγής τελειώνει και η πραγματική ταινία αρχίζει. Και αυτό φαίνεται από τα ευφάνταστα ζενερίκ της αρχής, όπου βλέπουμε τον Μποντ μέσα σε σκηνές που θυμίζουν όνειρο ή εφιάλτη ενώ η μελωδική φωνή της Αντέλ μας συνεπαίρνει τραγουδώντας το τραγούδι του τίτλου.

Στο «Skyfall» ο Τζέιμς Μποντ επιστρέφει κυριολεκτικά από τους νεκρούς και στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας, δείχνει κάπως αμήχανος. Το αφεντικό του, η Μ (Τζούντι Ντεντς) τον έχει «πουλήσει». Οταν επιστρέφει, τον δέχεται αλλά τον πληροφορεί ότι πολλά πράγματα έχουν αλλάξει. Μαθαίνει π.χ.  ότι το διαμέρισμά του δεν είναι πια διαθέσιμο. Ότι τα καινούργια γραφεία της ΜΙ6 έχουν μεταφερθεί στο μπούνκερ που είχε ο Ουίνστον Τσόρτσιλ στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Δείχνει να βρίσκεται εκτός τόπου και χρόνου, χωρίς φίλους και υπό αμφισβήτηση, ανάμεσα σε τεχνοκράτες που δεν έχουν ιδέα του τι σημαίνει πράκτορας στο πεδίο της δράσης. Ακόμα και ο Q το σαίνι των όπλων και των υπόλοιπων γκάτζετ, αυτή την φορά είναι ένα nerd παιδαρέλι που κοιτάζει τον Μποντ αφ' υψηλού. Απροσδόκητη η επιλογή του Μπεν Γουίσο για τον ρόλο του Q και συγχρόνως πανέξυπνη.

Όλα αυτά τα παραπάνω όμως, στα οποία θα πρέπει να προσθέσουμε τον παράγοντα Χαβιέρ Μπαρδέμ στον ρόλο του «κακού» της ιστορίας (ο πιο αστείος Μπαρδέμ που έχω δει ποτέ) είναι που τελικά εντείνουν το ενδιαφέρον μας στο «Skyfall». Ο Σαμ Μέντες άφησε το δικό του αποτύπωμα στον μύθο του 007 γιατί έκανε αυτό που δεν έκαναν οι περισσότεροι μέχρι σήμερα σκηνοθέτες αυτών των ταινιών: ασχολήθηκε με την προσωπικότητα του Μποντ, ξεσκόνισε τον ψυχισμό του και σκάλισε το παρελθόν του με στόχο να βρει έναν άνθρωπο και όχι να αναπλάσει ή να αναπαράγει μια δεδομένη εικόνα. Και τελικά, μηδενίζοντας θαρρείς το κοντέρ, ο Μέντες έπλασε μια νέα εικόνα του Μποντ που πολύ θα χαρώ να δώ ξανά και ξανά και ξανά.
Βαθμολογία: 4
Αίθουσες:ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ - ΑΘΗΝΑΙΟΝ - ΑΕΛΛΩ - ΑΙΓΛΗ - ΑΤΤΑΛΟΣ - ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ - ODEON STARCITY - STER ESCAPE ILION - VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ - VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ - VILLAGE ΡΕΝΤΗ - VILLAGE MALL - VILLAGE - VILLAGE ATHENS METRO MALL ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ - ΒΑΡΚΙΖΑ - ΔΙΑΝΑ - ΚΗΦΙΣΙΑ - ΝΑΝΑ - ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ - ΣΙΝΕ ΧΟΛΑΡΓΟΣ - ΣΙΝΕΑΚ - ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ - ΦΟΙΒΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE - ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ - ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ - STER CENTURY 
 
 http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=481879

Σχόλια