Οἱ Βυζαντινοὶ ποιηταὶ

Διακεκριμένος Γερμανς φιλολόγος, Κάρολος Κρουμβάχερ, ξέδωκε τελευταίως ργον περ τς Βυζαντινς φιλολογίας, τις λίγον εναι γνωστ ες τος Ερωπαίους. π το ργου τούτου μογενς λόγιος κ. Δ. Βικέλας δημοσίευσεν ν τ Γαλλικ πιθεωρήσει τν Δύο Κόσμων ρθρον διακρινόμενον π γλαφυρότητι γλώσσης κα σαφηνεία, κα τ ποον εναι ληθς εεργεσία δσους δν γνωρίζουσι τν Γερμανικν γλώσσαν κα δν δύνανται ν πωφεληθσι τν κόπων κα τς παιδείας το κ. Κρουμβάχερ ν τ πρωτοτύπω.

φίνων κατ μέρος ―νεκα λλείψεως χώρου― τος στορικούς, μυθιστοριογράφους, κα χρονογράφους, θ παρουσιάσω ες τος ναγνώστας το Τηλεγράφου σημειώσεις τινς περ τν Βυζαντινν ποιητν, ρανιζόμενος τς πλείστας πληροφορίας κ το ρθρου το κ. Βικέλα, κα λίγας λλαχόθεν.

Ο ποιητα το μεσαίωνός μας δν σαν μν ντάξιοι τν ρχαίων μας ποιητν, οδ τν χαριεστάτων παδν τς Μούσης, ος νέδειξε παρ’ μν 19ος αών, λλ δν εναι ξιοί της περιφρονήσεως ν τος δείκνυον π τοσούτον χρόνον ο σοφοί της σπερίας.

μες ο λληνες δν τος περιεφρονήσαμεν μν ποτέ, λλ κα δν τος γνωρίσαμεν. H εσεβς ατη λήθη εναι καιρς ν διακοπ. Ο Βυζαντινο οιδο μς νδιαφέρουσι ζωηρότατα, διότι ποδεικνύουσιν τι λληνικ λύρα ο μόνον δν θραύσθη, λλ κα οδέποτε παυσεν ναπέμπουσα χους γλυκες. Ο Βυζαντινο οιδο ποτελούσι τν σύνδεσμον μεταξύ της δόξης τν ρχαίων μας ποιητν κα τς χάριτος κα τν χρυσν λπίδων τν συγχρόνων.

ς δώσωμεν μως τν λόγον ες τν κ. Βικέλαν.

«Τινς τν μυθιστοριογράφων περ ν λαλήσαμεν στιχούργησαν τ διηγήματα τν. πάρχουσιν πίσης μμετρα χρονικά. O Νόννος, συγγραφες το χανος ποιήματος Τ Διονυσιακά μας φισε μίαν παράφρασιν το κατ ωάννην Εαγγελίου, ν ξαμέτρω. Ο στίχοι σαν ν χρήσει κόμη κα ν πιστημονικας πραγματείαις… Μς δίδει ( κ. Κρουμβάχερ) λεπτομερες σημειώσεις περ 22 κοσμικν ποιητν. ναφέρομεν τινς ξ ατν. O Γεώργιος Πισίδης συνεκρίνετο π τν συγχρόνων του πρς τν Εριπίδην, δν εναι δ ξιος της δυσφημήσεως, ες ν κατόπιν σύγκρισις ατη τν ξέθεσεν. O συγγραφες μς τ ναγνωρίζει πλότητα ντιλήψεων κα μεγάλην ρθότητα ν τος ραίοις το άμβοις. O ατοκράτωρ Λέων φιλόσοφος φισεν, κτς τν συγγραφν το ν πεζ λόγω, διάφορα στιχουργήματα… O κ Μιτυλήνης Χριστόφορος, ες τν καλλιτέρων Βυζαντινν ποιητν, χει καλαισθησίαν κα humour, προτέρημα σπανιώτατον παρ τος λογίοις τούτοις. O Θεόδωρος Πρόδρομος, στιχουργς εφορώτατος, διέφυγε τν λήθην χάρις ες τιν τν ργων του, τινα γεγραμμένα ν τ κοιν γλώσση εναι κ τν ρχαιοτάτων μνημείων τς δημώδους φιλολογίας. O Μανουλ Φιλς, γράψας χιλιάδας στίχων π τν μλλον διαφόρων ντικειμένων, εχε τν τύχην ν ερη κδότην λόγιον λληνιστν Γάλλον, τν κ. E. Μίλλερ. O ωάννης Τζέτζης πίσης νόμασε Χιλιάδας μίαν κ τν πολυαρίθμων συλλογν του».

Θ διακόψω δ τ κείμενον, να παρατηρήσω τι Γερμανς φιλολόγος δεικνύεται εμενέστερος πρς τν Πισίδην το μετέρου Παπαρρηγοπούλου, στις κατακρίνει ν ατ «τν πειροκαλίαν το λόγου, τ λλόκοτον τν εκόνων, κα τ σαφς τν πραγμάτων».

«Χάριν τς δικαιοσύνης φείλει ν προστεθ τι ν λεξανδρειν ποχ δοξάζεται ς παραξασα τν Θεοκριτον, παρ τος Βυζαντινος πίσης νεφάνησαν ποιητα οτινες δυνήθησαν ν μιμηθσι τος ρχαίους μετ’ πιτυχίας». γραψαν ραίας δς ατινες π πολν καιρν θεωροντο ργα το νακρέοντος. H λληνικ νθολογία εναι πλήρης κομψοτάτων πιγραμμάτων. Περιλθε δ’ ες μς δράμα το 11ου 12ου αἰῶνος πιγραφόμενον Χριστς Πάσχων, τ ποον εναι ργον μ ξίαν κα δι πολν καιρν πεδίδετο ες τν κάλαμον το γ. Γρηγορίου το Ναζιανζηνο.

O κ. Βικέλας λέγει τι κατ τν κ. Κρουμβάχερ θρησκευτικ ποίησις το ληθς κφρασις τς Βυζαντινς Μούσης. ξαίρει τν καλλονν τς λληνικς μνογραφίας το Μεσαίωνος, κυρίως δ παινε τν μέγαν μνογράφον Ρωμανόν.

Περ το Ρωμανο Δυτικς ερεύς, Πατρ Μπουβύ, γραψε πολλ γκωμιαστικ κα παρετήρησεν τι μόνη κκλησία φάνη εγνώμων ες ατόν. Τν κατέταξε μεταξ τν γίων, κα ορτάζει τν μνήμην ατο τν 1ην κτωβρίου. «Τ βιβλία, α σχολαί, πσαι α φιλολογικα παραδόσεις εναι βωβα καθ’ σον φορ τν μνήμην του».

«O λησμονηθες οτος ποιητής», λέγει κ. Βικέλας, «θ ναλάβη τν θέσιν τις τ νήκει ν τ στορία το νθρωπίνου πνεύματος. O κ. Κρουμβάχερ μς πόσχεται πλήρη κδοσιν τν ργων του. Μικρν μέρος τν μνων το σώζεται τι ν τος κκλησιαστικος βιβλίοις ν χρήσει παρ τος λλησιν, λλ τος περισσοτέρους ντεκατέστησαν, ν τ φορ τν αώνων, λλα θρησκευτικ ποιήματα… O κδότης το Ρωμανο θ χη ν νασυγκροτήση τ ργον το κθάπτων ατ κ το κονιορτο τν βιβλιοθηκν. Τ πιχείρημα εναι χαλεπν λλ πιφέρει τν μοιβν ατο, φο πρόκειται περ συγγραφέως, ν φιλολογικ στορία το μέλλοντος θ φημίση σως ς τν μέγιστον θρησκευτικν ποιητν πάντων τν καιρν. Ο φιλόλογοι, οτινες μέχρι τοδε γνώρισαν κα νέφεραν τ νομα το Ρωμανον εναι πολλοί· κ. Κρουμβάχερ ναφέρει τέσσαρας) συμφωνούσιν ποδίδοντες ατ, ς τ ποδίδει ρθόδοξος κκλησία, τν πρώτην θέσιν μεταξ τν λλήνων μνογράφων. O Πατρ Μπουβ πικυρο τν κρίσιν ταύτην. O Ρωμανός, λέγει, εναι πρτος τν μελωδν ς κ τς ποιητικς μεγαλοφυΐας του. Τ ργα το παρουσιάζουσι τν λειτουργικν μνον ν τ τελειότητί του… κολουθήσατε τν ν λαις τας φάσεσι το ερο φους… κα σως θ λθητε ες τ συμπέρασμα τι Χριστιανισμς δν χει νάγκην ν φθονήση οδένα τν λυρικν ποιητν τς ρχαιότητος». Δν εναι μικρν τί, παρατηρε κ. Βικέλας, δι μίαν φιλολογίαν, ν ναδείξη νέον εδος πνευματικς νεργείας, κα ν τ εδει τούτω τουλάχιστον να μεγαλοφυ ποιητήν.

Προκειμένου περ τς Βυζαντινς λυρικς ποιήσεως, μνογραφίας, ο ξς λόγοι το Π. Μπουβ χουσι πολ τ νδιαφέρον:

«Α σαι συλλαβα κα μοτονία εναι ο δύο θεμελιώδεις νόμοι τς λυρικς ποιήσεως παρ τος Βυζαντινος. νευ ξιώσεων πεζς λόγος γίνεται ποίησις, κα ο μελωδο πρξαν ποιηταί. Διότι ληθς θ το δικία ν τος ρνηθ τς τ νομα ατό. χουσι ρυθμν στις εναι πίσης καλς σον κάθε λλος· κφράζουσι μεγάλας δέας… γένοντο ο διερμηνες τς κοινς προσευχς, κα ατη εναι κυριωτάτη ποστολ τς λυρικς ποιήσεως. Τέλος, ἐὰν τ βιβλία σιωπσι περ τν νομάτων κα τν ργων τν, πέκτησαν δόξαν δραιοτέραν, τν δόξαν τν ληθν ποιητν. Ζσιν κόμη, μετ παρέλευσιν αώνων, ν τ μνήμη κα π τν χειλέων τν λαν».

Ες τος δη νομασθέντας ποιητς θ προσθέσω τν Μιχαλ Χωνιάτην. Δν γνωρίζω ν τν ναφέρη Κρουμβάχερ. O Μιχαλ Χωνιάτης ζησε κατ τν 12ον αώνα, κα χρημάτισεν ρχιερες θηνν. δείχθη καθ’ παντα ατο τν βίον νρ φιλόπατρις, περεμάχησε πολλάκις τν δικαίων τν θηνν, κα σωσε τν πόλιν τε τν προσέβαλεν ρχων το Ναυπλίου Λέων Σγουρός. λίγοι μόνον κ τν στίχων το περιεσώθησαν, λλ εναι γραφικο κα πλήρεις ληθος ποιητικο ασθήματος.

O κ. Κρουμβάχερ ρχίζει τν στορίαν τς μεσαιωνικς μν φιλολογίας π τν χρόνων το ουστινιανο. λλ εμαι τς γνώμης το κ. Βικέλα, στις θεωρε ρχν ατς τν 4ην κατονταετηρίδα, τε κα κτίσθη Κωνσταντινούπολις. Τς γνώμης ταύτης πιστεύω τι εναι ο πλεστοι λληνες φιλολόγοι.

Τούτου τεθέντος, μο εναι εκολον ν ερω ν τος παραλειπομένοις π το Κρουμβάχερ δύο αἰῶσι (300-500 μ.X.) διαφόρους ποιητς ξίους λόγου.

Σημει τος κυριωτέρους.

νέφερον δη, παραθέτων τος λόγους το κ. Βικέλα ― τν Νόννον. Δν χω ν προσθέσω ε μ τι το κ Πανοπόλεως τς Αγύπτου, κα τι τ Διονυσιακά του σύγκεινται κ 48 βιβλίων.

O Αγύπτιος Κόλουθος γραψε σύντομον κα χάριεν ποίημα περ τς ρπαγς τς λένης.

λλου Αγυπτίου, το Τρυφιοδώρου, σώζεται ποίημα θέμα χον τν λωσιν το λίου.

O Σμυρναος Κόιντος γραψεν εδος ξακολουθήσεως τς λιάδος, κ 14 βιβλίων. Προδίδει οησιν δέα ξακολουθήσεως τς λιάδος, κα βεβαίως ο στίχοι το Κοΐντου δν πλησιάζουσι τος μηρικούς, λλ δν στερονται καλλιεπείας κα σπινθήρων το θείου πυρός.

O Μουσαος πραγματευθες τν πόθεσιν τς ρος κα το Λεάνδρου πλούτισε τος ποιητικος θησαυρος τς γλώσσης μας δι ραιοτάτου κα συγκινητικωτάτου ργου.

O γαθίας το ες κ τν ρίστων πιγραμματογράφων ος νέδειξεν μακρ στορία τς λληνικς φιλολογίας.

O φιλόσοφος Προκλς πρξε μέγας ποιητής. Ο ραιότεροί του στίχοι εναι ο μνοι του πρς τν λιον, πρς τν πολυμητιν θηνν, κα πρς τς Μούσας.

O εγενς χαρακτρ το Συνεσίου ντανακλται ντς τν εγενν του στίχων. Κα δν εναι πολλο ο λυρικο ποιητα ο χοντες τν χάριν τν ρυθμν του, τν ζωηρότητα τν εκόνων του, κα τν ζωντανήν του φαντασίαν.

H χριστιανικ ποίησις το Γρηγορίου το Ναζιανζηνο θαυμάσθη π τν λογίων πασν τν ποχν, κα ν τος καθ’ μς χρόνοις συνεκρίθη πρς τν ποίησίν του… Λαμαρτίνου. δο πς κφράζεται περ ατς ν τ στορία το λληνικο θνους κ. Παπαρρηγόπουλος: «Τ πη τατα νομάσθησαν π τς νεωτέρας κριτικς Θρησκευτικα μελέται ξ ναλογίας τν Ποιητικν Μελετν το Λαμαρτίνου· διότι τωόντι μεγάλη μν πάρχει διαφορ μεταξύ της φύσεως τν δύο ποιητν κα τν χρόνων καθ’ ος κάτερος ζησεν, οδν ττον μως παρετηρήθη ελόγως, τι τ το Γρηγορίου πη χουσι πολλάκις παράδοξον οκειότητα πρς τς περιπλανήσεις τς φαντασίας το ποιητο κείνου τς σκεπτικς κα κόρου μεστς λικίας το αἰῶνος μν. πάρχουσι μάλιστα τιν τν πν τούτων τ ποία περ τ τοιατα τοσούτον μπειρος Οϊλλεμανος δν δίστασε ν ποκαλέση προδρόμους τν θελκτικωτέρων στεναγμν τς μελαγχολικς τν καθ’ μς χρόνων μούσης, ε κα ποπνέοντα πίστιν εσέτι νεαρν κα φελ ν τ θορύβω ατς. Ες τ πη τατα πανθε παφρόδιτον τί μίγμα φηρημένων δεν κα πραγματικν συγκινήσεων, γοητευτικ δ τς ντίθεσις τν καλλονν τς φύσεως πρς τν ταραχν καρδίας, τις, βασανιζομένη π το ανίγματος τς πάρξεως μν, ζητε καταφύγιον ν τ πίστει».

ρκέσθην ποιν νταύθα σύντομον, συντομωτάτην σκιαγραφίαν τς Βυζαντινς ποιήσεως· λλ’ ξ ατς ναγνώστης θ ννοήση τι τ ντικείμενον εναι κτενς κα ξιόν της σπουδς τν μετέρων λογίων. Θ το τωόντι ετύχημα ἐὰν λλην συγγραφες ―συγγραφες μ ξίαν ννοεται, συγγραφες εγλωττος― πεχείρει ργον ξιστορον τς φάσεις κα τ πνεμα τς Βυζαντινς φιλολογίας, φέρων ες φς τς καλλονς της κα τς λεπτότητας. Εμενς τς μοίρα προίκισε τν φυλήν μας δι το θείου δώρου τς ποιήσεως. H ερεία κα νθοστεφς χώρα τν στίχων εναι ς πατρς το πνεύματός μας. φείλομεν ο λληνες ν μελετμεν τν ποίησίν μας πισταμένως ― τν ποίησιν πάσης ποχς το θνικο μας βίου. ν ατ θ ερωμεν τν μεγαλοφυΐαν το γένους μας, κα λην τν τρυφερότητα, κα λους τους τιμιωτέρους παλμος τς καρδίας το λληνισμο.

(Κ.Π. Καβάφης, Τ πεζ (1882;-1931), Φιλολογικ πιμέλεια Μιχάλης Πιερής, καρος κδοτικ ταιρία, 2003)

Σχόλια