Η μαγευτική Οδύσσεια του Μπομπ Γουίλσον

Το ομηρικό έπος σε μια υψηλής αισθητικής παράσταση με την υπογραφή ενός από τους πιο ευφάνταστους σκηνοθέτες των καιρών μας
Η μαγευτική Οδύσσεια του Μπομπ Γουίλσον




Η «Οδύσσεια» ξεκίνησε: Το βράδυ της περασμένης Παρασκευής δόθηκε η πρεμιέρα της πολυαναμενόμενης παράστασης του Εθνικού Θεάτρου. Στη γεμάτη Κεντρική Σκηνή του κτιρίου Τσίλερ, το κοινό παρακολούθησε το ομηρικό έπος έτσι όπως το συνέλαβε και το εκτέλεσε ο Αμερικανός σκηνοθέτης Ρόμπερτ Ουίλσον, που για πρώτη φορά έβαλε την υπογραφή του σε ελληνικό έδαφος, στην συμπαραγωγή του Εθνικού με το Piccolo Teatro του Μιλάνου....
Με την υψηλή της αισθητική η «Οδύσσεια» κατάφερε να μας ταξιδέψει: Η μακρά πορεία του Οδυσσέα από την Τροία στην Ιθάκη έγινε εικόνα, ήχος, κίνηση, λόγος, μουσική. Χωρισμένη σε περίπου τριάντα σκηνές, σαν παραμύθι για μεγάλους και μικρούς μας διηγήθηκε την ιστορία μέσα από το κείμενο του πρόσφατα χαμένου Βόλφγκανγκ Βινς, στενού συνεργάτη του Ουίλσον, στον οποίο και αφιέρωσε ο σκηνοθέτης την παράσταση.
Λεπτομέρεια στην κίνηση, απόλυτη ακρίβεια, εξαιρετική τεχνική υποστήριξη ήταν τα βασικά συστατικά της μεταφοράς του ομηρικού έπους στη σκηνή του Εθνικού. Με μια παιδική αθωότητα το αντιμετώπισε ο σκηνοθέτης που αγκάλιασε τα πάθη του Οδυσσέα με παιχνιδιάρικη διάθεση και χιούμορ, προσθέτοντας μια γοητευτική αλαφράδα στο αποτέλεσμα.
Στις εννέα το βράδυ άρχισε το ταξίδι για να τελειώσει τρεις ώρες μετά (μεσολάβησε 15λεπτο διάλειμμα). Με τον Ομηρο του Νικήτα Τσακίρογλου να στέκει ακίνητος _όπως και τα δύο ερίφια επί σκηνής, όταν ακόμα οι θεατές έπαιρναν τις θέσεις τους στην πλατεία. «Ανδρα μοι ένεπε Μούσα πολύτροπο, ως μάλα πολλά πλάχθη επί γυναικός ιερόν πολίεθρον έπεσεν.... ήταν τα πρώτα λόγια που αντήχησαν στην αίθουσα, ενώ τα φώτα άναψαν για να ξανασβήσουν, δίνοντας έτσι το σήμα της έναρξης.
Με την ερμηνεία της ως Αντίκλεια  και Αρήτη η Λυδία Κονιόρδου επιβεβαίωσε το υποκριτικό της βάθος, ενώ στον ρόλο της Ευρύκλειας (της υπηρέτριας της Πηνελόπης) απέδειξε πως η ελαφρότητα στο παίξιμο μπορεί να γίνει ουσιαστική. Γοήτευσε με την πληρότητά της η Μαρία Ναυπλιώτου  στους ρόλους της Καλυψώς, της Κίρκης και της Πηνελόπης (ήταν και μία από τις τέσσερις Σειρήνες). Κινησιολογικά άψογος ο Ακης Σακελλαρίου, χαριτωμένος και πλήρως ενταγμένος στο πνεύμα της παράστασης ο Κοσμάς Φοντούκης ενώ ο Αλέξανδρος Μυλωνάς υπηρέτησε τους τρεις ρόλους του (Ζευς, Αλκίνοος και Εύμαιος) αποδίδοντας στον καθένα το ειδικό του βάρος. Ανισος ο Οδυσσέας του Σταύρου Ζαλμά, με διακυμάνσεις η Αθηνά της Ζέτας Δούκα: Μαζί με όλο τον θίασο _Βίκυ Παπαδοπούλου, Λένα Παπαληγούρα, Μαριάννα Καβαλιεράτου, Αποστόλης Τότσικας, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Θανάσης Ακοκκαλίδης, Γιώργος Γλάστρας, Γιώργης Τσαμπουράκης, Γιώργος Τζαβάρας, και τις μουσικές του Θοδωρή Οικονόμου  μας έδωσαν «τ΄ωραίο ταξίδι ...»...
Εντυπωσιακός ο Κύκλωπας (η φωνή ήταν του Δημήτρη Πιατά), η τρισδιάστατη κατασκευή που φτιάχτηκε στο εργαστήρι του Piccolo Teatro, και η οποία δικαίως αποτελεί το σήμα κατατεθέν αυτής της παραγωγής. Εξίσου εντυπωσιακό και το χέρι του Πολύφημου, όταν αρπάζει έναν από τους συντρόφους του ομηρικού ήρωα. Ξεχωριστές οι σκηνές με τις Σειρήνες και τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη, συγκινητική εκείνη της συνάντησης του Οδυσσέα με τη μητέρα του στον Κάτω Κόσμο. Ιδιαίτερη η διπλή σκηνή με την Καλυψώ και τον Οδυσσέα πριν και μετά την αναχώρησή του... 
Το παρατεταμένο χειροκρότημα στο τέλος μαζί με τα «μπράβο» που ακούστηκαν πολλαπλασιάστηκε όταν ανέβηκε στη σκηνή ο Ρόμπερτ Ουίλσον, παρέα με τους συνεργάτες του. Πλάι στον 17μελή θίασο και τον μουσικό,  άλλοι τόσοι, σχεδόν, ήταν η ομάδα του σκηνοθέτη που δούλεψε συστηματικά για να φέρει εις πέρας την «Οδύσσεια».
Προσκεκλημένοι της πρεμιέρας συνεργάτες και φίλοι του σκηνοθέτη και του διευθυντή του Piccolo Τeatro, Σέρτζιο Εσκομπάρ, καθώς και εκείνοι «οι λίγοι αλλά σημαντικοί», όπως τους είχε χαρακτηρίσει ο Γιάννης Χουβαρδάς, χορηγοί της παραγωγής. Προσκεκλημένοι και κάποιοι επίλεκτοι φίλοι του θεάτρου: ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης με τη σύζυγό του Δάφνη, η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Αγγελος Δεληβορριάς, η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη, ο Δάκης Ιωάννου. Εκεί ήταν φυσικά και η πρόεδρος του Δ.Σ. του Εθνικού Ελένη Αρβελέρ καθώς και η Εφη Θεοδώρου. Ο Γιάννης Χουβαρδάς, ως οικοδεσπότης, δεν έκρυβε την αγωνία για την πρεμιέρα, αναζητώντας στα βλέμματα και τις εκφράσεις των θεατών την ...ετυμηγορία τους.
Η Αίθουσα Εκδηλώσεων υποδέχθηκε, στη συνέχεια τους καλεσμένους της πρεμιέρας και φυσικά τους συντελεστές και τους ηθοποιούς της παράστασης. Ένα ποτήρι κρασί ήταν το κατάλληλο συνοδευτικό για τα σχετικά σχόλια που όλοι ήθελαν να κάνουν για το εντυπωσιακό θέαμα που είχε προηγηθεί. Ανάμεσά τους και τα λίγα παιδιά που παρακολούθησαν την «πρώτη» του ομηρικού έπους, ένα κοινό στο οποίο (και) στοχεύαν οι δημιουργοί του.
Ένα βίντεο με τα making of προβλήθηκε για να ακολουθήσουν λίγα λόγια από τον Γιάννη Χουβαρδά, τον Ρόμπερτ Ουίλσον και τον Σέρτζιο Εσκομπάρ, που ευχαρίστησαν, διηγήθηκαν, εξήγησαν και μίλησαν για τη δική τους περιπέτεια, τη δική τους Οδύσσεια....
Το ολιγόλεπτο «γάβγισμα» του Αμερικανού σκηνοθέτη εντυπωσίασε όσο κι αν εξέπληξε τους παριστάμενους, που ασφαλώς δεν φαντάζονταν ότι ένας θεατράνθρωπος του βεληνεκούς του Ουίλσον, διαθέτει και χιούμορ και αυτοσαρκασμό, όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν. Και μετά την πρεμιέρα της περασμένης Παρασκευής, ο σταρ της βραδιάς μπορούσε να αφήσει για λίγο, επιτέλους, ελεύθερο τον εαυτό του.... Πριν πάρουμε όλοι τον δρόμο για νέες οδύσσειες....

 http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=481487

Σχόλια