Θερμό χειροκρότημα και ενθουσιασμός στην πρεμιέρα του «Μαχαγκόνι»


Κατάμεστη η Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Είναι αυτό καθεαυτό το έργο και ο εξαιρετικά επίκαιρος χαρακτήρας του; Είναι η αγάπη των Ελλήνων για τον Κουρτ Βάιλ; Είναι,τέλος, το γεγονός πως η εν λόγω παραγωγή έφερε τη «σφραγίδα» του διάσημου θεάτρου Ρεάλ της Μαδρίτης;
Οποια κι αν είναι η απάντηση, το αθηναϊκό κοινό αγκάλιασε με ιδιαίτερη θέρμη την όπερα «Ανοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόνι» που έκανε πρεμιέρα την Τρίτη το βράδυ (στις 13/3) στην κατάμεστη Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Επρόκειτο για ένα θέαμα με όλα τα χαρακτηριστικά της μεγάλης παραγωγής και χειροκροτήθηκε ζωηρά: η σκηνοθεσία είχε την υπογραφή της ανατρεπτικής καταλανικής ομάδας La Fura dels Baus, γνωστής και στη χώρα μας από προηγούμενες εμφανίσεις της, επί σκηνής εμφανίστηκε μια πολυπληθής διεθνής διανομή ενώ συμμετείχε επίσης η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία της ΕΡΤ υπό την διεύθυνση του Νίκου Τσούχλου. Παρών στην πρεμιέρα, ήταν, μεταξύ άλλων, και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Ρεάλ της Μαδρίτης - σε συνεργασία με το οποίο ανέβηκε η παράσταση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών- Ζεράρ Μορτιέ που μάλιστα, πριν από την έναρξη του «Μαχαγκόνι» , έδωσε σχετική διάλεξη στο Μέγαρο.

Γνωστοί για τον καλλιτεχνικό «ακτιβισμό» τους οι La Fura dels Baus βάσισαν την κεντρική ιδέα της σκηνοθεσίας τους στο ότι «ο καθένας μας συγκεντρώνει επτά τόνους σκουπίδια τον χρόνο». Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, η αυλαία άνοιξε αποκαλύπτοντας τεράστιους όγκους σκουπιδιών απ΄όπου ξεπηδούν οι πρώτες ανθρώπινες φιγούρες. Από τον σωρό αυτό των σκουπιδιών, δημιουργείται η πόλη Μαχαγκόνι με την ασχήμια να καλύπτεται με πράσινη τσόχα και τους εγκληματίες να γίνονται προστάτες του νόμου. Απληστία, διαφθορά, αχρειότητα, εκμετάλλευση, δίψα για εξουσία, βία, φθηνό ποτό και άφθονο σεξ σε μια άκρως καταναλωτική κοινωνία, όπου το μεγαλύτερο έγκλημα είναι να μην έχεις λεφτά...Τα εντυπωσιακά σκηνικά του Αλφονς Φλόρες έδωσαν ιδιαίτερο τόνο στην παράσταση δημιουργώντας πραγματικά δυνατές εικόνες.
Γραμμένο το 1929, το εν λόγω έργο των Μπρεχτ-Βάιλ είναι εμπνευσμένο από τα τρωτά σημεία της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης η οποία σε λίγα χρόνια επρόκειτο να σωριαστεί σε ερείπια δίνοντας τη θέση της στον ζόφο του ναζισμού. Σε κείμενό του το οποίο περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα της παράστασης, ο Ζεράρ Μορτιέ αποδίδει την επιτυχία του «Μαχαγκόνι» στο Ρεάλ και στο γεγονός «ότι εμφανίστηκε την κατάλληλη στιγμή, την ώρα που η Ευρώπη υφίσταται τις συνέπειες μιας χωρίς όρια πίστης στον καταναλωτισμό και τον αντικοινωνικό καπιταλισμό»
«Ας δώσουμε τον λόγο στους καλλιτέχνες και τους στοχαστές, με την πίστη πως μπορούν να γίνουν οι προφήτες μιας νέας παγκόσμιας τάξης» αναφέρει σε άλλο σημείο του κειμένου του ο πολυσυζητημένος διεθνώς βέλγος ιμπρεσάριος.

Οι δύο επόμενες παραστάσεις της όπερας «Ανοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόνι» θα δοθούν στις 15 και 17/3, στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη (στις 20.00)

Σχόλια