52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης


Παρά τις τρυφερές, ανθρώπινες στιγμές της, η ταινία περιπλάνησης «Magic hour» του Κώστα Καπάκα που προβλήθηκε το Σάββατο 5 Νοεμβρίου στο πλαίσιο του ελληνικού τμήματος, πέφτει θύμα της καλοπροαίρετης αφέλειάς της που στόχο έχει τον σχολιασμό κακώς κειμένων της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας.

Στο φιλμ ένας απολυμένος υπάλληλος (Τάσος Αντωνίου) που έχει επίσης απατηθεί από τη γυναίκα του πιάνει φιλίες με ένα απίστευτο λαμόγιο που εκτός από νεκροθάφτης και ιδιοκτήτης ξενοδοχείου, έχει επίσης υπάρξει σκηνοθέτης και κτηματομεσίτης (Ρένος Χαραλαμπίδης).

Μέσα στη νεκροφόρα του δεύτερου, το ντουέτο αποφασίζει να κάνει ένα ταξίδι στην ελληνική επαρχία, ένα ταξίδι που μετατρέπεται σε συρραφή αστείων καταστάσεων με πρωταγωνιστές πρόσωπα της ελληνικής πραγματικότητας: ένας αλλοδαπός που διευθύνει καντίνα με «βρώμικα» αλλά δουλεύει σε βενζινάδικο (ο μόνος άνθρωπος στην ταινία που πραγματικά εργάζεται), ο γκαραζιέρης εργοδότης του που φέρεται με τον χειρότερο τρόπο στον υπάλληλό του, ένας ρατσιστής φορτηγατζής κ.ο.κ.

Ο Καπάκας γύρισε την ταινία με χαμηλότατο προϋπολογισμό αλλά με κέφι και αγάπη. Κάποια «εσωτερικά ανέκδοτα» για τον τρόπο λειτουργίας του ελληνικού κινηματογράφου θα μπορούσαν να είναι λιγότερα αλλά εν τέλει το φιλμ παρακολουθείται ευχάριστα.

Ο «Σούπερ Δημήτριος» του Γιώργου Παπαϊωάννου είναι ακόμη ένα δείγμα «αντάρτικου σινεμά» – μια παρεΐστικη ταινία μηδενικού κόστους που όμως από την αρχή μέχρι το τέλος της προσπαθεί να παραμείνει συνεπής σε αυτό που είναι και σίγουρα δεν κοροϊδεύει κανέναν: ο Σούπερ Δημήτριος είναι ο …Σούπερμαν της Θεσσαλονίκης, ένας δημοσιογράφος που μεταμορφώνεται σε ιπτάμενο προστάτη της πόλης φορώντας μια απίστευτα κιτς κιτρινο-μπλε-μοβ στολή.

Ο Παπαϊωάννου κάνει σύντομες αναφορές σε ταινίες που αγαπά (επιστημονικές φαντασίας όπως ο «Σούπερμαν» και ο «Πόλεμος των Αστρων», γουέστερν όπως ο «Καλός, ο κακός και ο άσχημος») και το αποτέλεσμα είναι ένας αδιανόητος χαβαλές με χάιλαϊτ τον Λευκό Πύργο της Θεσσαλονίκης «μεταμορφωμένο» σε τεράστιο κύπελλο φραπέ με καλαμάκι!


Αλεξάντερ Πέιν: Θέλω να γυρίσω μια ταινία στην Ελλάδα

Ο 50χρονος αμερικανός σκηνοθέτης που γεννήθηκε στην Ομάχα αλλά κατάγεται από το Αίγιο και την Καλαμάτα, θέλει να έρθει κοντά στην ελληνική γλώσσα.

Μιλώντας το μεσημέρι του Σαββάτου στους δημοσιογράφους στην Αποθήκη Γ του Λιμανιού Θεσσαλονίκης, ο ελληνικής καταγωγής αμερικανός σκηνοθέτης Αλεξάντερ Πέιν παραδέχθηκε την ανάγκη του να γυρίσει μια ταινία στην γη των προγόνων του:

«Να γυρίσω μια ταινία στην Ελλάδα… Είναι κάτι που με βασανίζει καιρό. Επί τρία χρόνια δούλευα πάνω στο σενάριο μιας άλλης ταινίας, την οποία προφανώς δεν έχω κάνει ακόμα. Οταν όμως είδα ότι δεν μπορούσα να βρω χρηματοδότηση, αποφάσισα να κάνω τους "Απόγονους"».

Ο Πέιν που μίλησε έχοντας στο πλευρό του τον επίσης ελληνικής καταγωγής διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ (συνεργάτες στο «Πλαγίως» αλλά και στους «Απογόνους» που άνοιξαν το βράδι της Παρασκευής 4 Νοεμβρίου το φεστιβάλ) είπε ότι θα τον ενδιέφερε να γυρίσει μια ταινία στην Ελλάδα διότι αυτό θα τον έφερνε ακόμα πιο κοντά στην ελληνική γλώσσα, την οποία δεν γνωρίζει όσο καλά θα ήθελε.
Αναφερόμενος στις διαφορές ανάμεσα στον ανθρωποκεντρικό κινηματογράφο και το σινεμά της βιομηχανίας των στούντιο, ο Αλεξάντερ Πέιν δήλωσε ότι αισθάνεται τυχερός που μπορεί και κάνει το σινεμά που θέλει αλλά καταλαβαίνει παράλληλα πόσο σπάνιο είναι αυτό βλέποντας πλέον όλο και λιγότερους αμερικανούς σκηνοθέτες να το επιχειρούν.
«Μέρος του μυστικού μου για να τα καταφέρνω είναι να κρατώ το κόστος όσο πιο χαμηλά γίνεται, προκειμένου να συνεχίσω να το κάνω».
Η επόμενη πάντως ταινία του Πέιν, με διευθυντή φωτογραφίας και πάλι τον Παπαμιχαήλ, θα αρχίσει να γυρίζεται τον ερχόμενο Μάιο.

«Πρόκειται για μία μικρή κωμωδία, η οποία θα είναι ασπρόμαυρη και αυτό είναι κάτι που το ήθελα εδώ και καιρό» είπε ο Πέιν. «Θα γυριστεί ψηφιακά, έτσι ώστε να μας δώσει ευκαιρία να το δούμε ασπρόμαυρο. Βέβαια, θα υπάρξει και μία έγχρωμη εκδοχή που προορίζεται για την τηλεόραση, αλλά ποιος νοιάζεται;»

http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=428878

Κυρίως πρόγραμμα

1. F.L.S. / Θάνος Τσαβλής , Ελλάδα
2. J.A.C.E. / Μενέλαος Καραμαγγιώλης , Ελλάδα-Πορτογαλία-Τουρκία-ΠΓΔΜ-Ολλανδία
3. Magic Hour / Κώστας Καπάκας , Ελλάδα
4. Man at Sea / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Ελλάδα
5. Άδικος κόσμος / Φίλιππος Τσίτος , Ελλάδα-Γερμανία
6. Η Αφροδίτη στην αυλή / Τηλέμαχος Αλεξίου, Ελλάδα-Γερμανία
7. Η πόλη των παιδιών / Γιώργος Γκικαπέππας , Ελλάδα
8. Παράδεισος / Παναγιώτης Φαφούτης , Ελλάδα
9. Σούπερ Δημήτριος / Γεώργιος Παπαϊωάννου, Ελλάδα
10. Σωτηρία / Ιάσων Τζαβέλλας , Ελλάδα-Κύπρος
11. Το κορίτσι με τα μεγάλα μάτια / Αλέξης Τσάφας , Ελλάδα-Πράσινο Ακρωτήριο

Σε μια εποχή όπου η αβεβαιότητα και η αγωνία για την καθημερινή επιβίωση κυριαρχούν και υποσκελίζουν κάθε απόπειρα δημιουργικότητας και καλλιτεχνικής έκφρασης, η τέχνη του κινηματογράφου φαντάζει για πολλούς μια περιττή πολυτέλεια που δεν έχει θέση ή λόγο ύπαρξης σε δύσκολους καιρούς «κρίσης».
Ανατρέποντας τα στερεότυπα και σε πείσμα των συνθηκών, οι Έλληνες δημιουργοί επιμένουν με πάθος και όραμα να μας υπενθυμίζουν ότι η κινηματογραφική τέχνη έχει μια σπάνια δύναμη: να ξεπερνά δυσκολίες και εμπόδια, καταφέρνοντας να προκαλεί ανησυχίες, σκέψεις, προβληματισμούς, αγωνίες. Να παραμένει αντισυμβατική, αποκαλύπτοντας άβολες αλήθειες. Να γεννά συναισθήματα, όνειρα, και ελπίδες, επιβεβαιώνοντας για μια ακόμη φορά, ότι ο κινηματογράφος δεν είναι πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα – μέσο έκφρασης και επιβίωσης.
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μέσα από τη συνεχή και απρόσκοπτη δράση του, ταυτίζεται με τον καλλιτεχνικό αναβρασμό της ελληνικής κινηματογραφικής κοινότητας, πηγαίνοντας πέρα από μια απλή προβολή της νέας ελληνικής παραγωγής. Με μια σειρά συντονισμένων στρατηγικών δράσεων, στο πλαίσιο της 52ης διοργάνωσης, οι ταινίες προβάλλονται τόσο για τους θεατές στις κινηματογραφικές αίθουσες του Φεστιβάλ, όσο και για τους επαγγελματίες του διεθνούς κινηματογραφικού χώρου με τις νεοσύστατες Προβολές στην Αγορά (Market Screenings), με στόχο τη μεγαλύτερη δυνατή προώθησή τους σε Ελλάδα και εξωτερικό. Σε κοινό προσανατολισμό, οι αναπτυξιακές δράσεις της Αγοράς (Crossroads, Works in Progress) συνεχίζουν την επιτυχημένη τους πορεία, που τις έχει καθιερώσει ως απαραίτητα εργαλεία των Eλλήνων κινηματογραφιστών στην επίπονη διαδρομή τους προς την υλοποίηση των ταινιών τους .
Στο πλαίσιο του προγράμματος Ελληνικές Ταινίες 2011, δημιουργήθηκε και μια νέα ενότητα που αφορά σε ελληνικές συμπαραγωγές. Ταινίες που δημιουργήθηκαν από Έλληνες σε συνεργασία με ξένους συμπαραγωγούς και συντελεστές, εδραιώνοντας την αντίληψη ότι ο ελληνικός κινηματογράφος, έχοντας ξεπεράσει τα εθνικά σύνορα, κατακτά τη δική του θέση στο διεθνές κινηματογραφικό στερέωμα και συνεχίζει να διεκδικεί σταθερά και δυναμικά την εποικοδομητική και απαραίτητη διεθνή συνέργεια.
Παράλληλα, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επέλεξε φέτος να παρουσιάσει ένα ξεχωριστό αφιέρωμα, με ιδιαίτερη καλλιτεχνική αλλά και σημειολογική αξία. Μια ρετροσπεκτίβα της κινηματογραφικής διαδρομής του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, του κινηματογραφιστή που συνέβαλε καταλυτικά στην αλλαγή του τοπίου του σύγχρονου ελληνικού σινεμά. Ενός σκηνοθέτη που δεν διστάζει να πειραματιστεί με το κινηματογραφικό μέσο και ταυτόχρονα να καταπιαστεί με αφοπλιστικό τρόπο με δύσκολα ανθρώπινα και κοινωνικά θέματα. Ενός δημιουργού που ξεπερνά την εσωστρέφεια, καταθέτοντας προσωπικές ταινίες που αφορούν και αγγίζουν ευαίσθητες χορδές όλων μας. Με μια ιδιαίτερη γραφή που καταφέρνει να συνδυάσει τη σκληρότητα με τη βαθιά ευαισθησία, ενώ δεν σταματά να ξαφνιάζει – από τα πειραματικά βίντεο των πρώτων χρόνων της καριέρας του μέχρι τη νέα του ταινία, Man at Sea, που θα παρουσιαστεί σε πρώτη προβολή με το νέο μοντάζ που επιμελήθηκε ο ίδιος. Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται με την προβολή ανέκδοτου υλικού του σκηνοθέτη από φιλμ και βίντεο που γύρισε ο ίδιος τη δεκαετία του ’80 και του ’90, στη διάρκεια των καλλιτεχνικών του περιπλανήσεων και αναζητήσεων μέσα στην πόλη, αλλά και σε άλλες γωνιές του κόσμου. Το υλικό ψηφιοποιήθηκε και φέρει τη σφραγίδα του ιδίου.
Με αφετηρία τη δύναμη των ανθρώπων που συνεχίζουν να αγαπούν και να παλεύουν για το ελληνικό σινεμά, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σας καλεί να απολαύσουμε παρέα τα καινούργια κινηματογραφικά τους ταξίδια.

Ελένη Ανδρουτσοπούλου

http://tiff.filmfestival.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=963&SectionID=187

Σχόλια