Οἱ πρῶτοι Τοῦρκοι ποὺ κάνουν τὴν ἐμφάνισή τους στὴν ἱστορία εἶναι οἱ Σελτζούκοι, ποὺ πῆραν τὸ ὄνομά τους ἀπὸ τὸν γενάρχη τους, Σελτζούκ. Αὐτοὶ ἦταν μιὰ πολυάνθρωπη καὶ πολεμικὰ δραστήρια νομαδικὴ φυλὴ ποὺ κατοικοῦσε ἀρχικῶς στὶς στέππες τὶς Κεντρικῆς Ἀσίας, πίσω ἀπὸ τὸ φυσικὸ σύνορο τοῦ ποταμοῦ Ὤξου, σημερινὸ Ἀμοὺ Ντάρυα. Ἀλλὰ ἂς ἀφήσω κατὰ μέρος τὴ γεωγραφία καὶ ἂς εἰσέλθω στὰ καθαυτὸ ἱστορικὰ γεγονότα.
Τὸ 1029 μ.Χ. (τὸ 1030 κατὰ τὸν Σκυλίτζη) συνετελέσθη ἕνα γεγονὸς ποὺ μετέτρεψε τοὺς Σελτζούκους Τούρκους ἀπὸ περιπλανώμενους νομάδες σὲ κύριους μιᾶς ἀπέραντης καὶ πολὺ καλὰ ὀργανωμένης αὐτοκρατορίας, ἡ μάχη τοῦ Ἰσπαχᾶν. Πῶς ὅμως φτάσαμε ὡς ἐκεῖ;
Ὁ Πέρσης Γαζναβίδης[1] Σουλτάνος τοῦ Χορασᾶν, κάπου στὰ σημερινὰ Ἰρᾶν καὶ Ἰράκ, εἶχε ἐμπλακεῖ σὲ πόλεμο μὲ τοὺς Σαρακηνοὺς τοῦ Ἀραβικοῦ Χαλιφάτου τῆς Βαγδάτης στὰ δυτικά του σύνορα καὶ μὲ τοὺς Ἰνδοὺς τῆς Πενταποταμίας(Πακιστᾶν) στὰ ἀνατολικά του. Ὅπως γίνεται εὐκόλως ἀντιληπτό, βρέθηκε σὲ δύσκολη θέση. Γι’ αὐτὸ ζήτησε ἐπειγόντως ἀπὸ τὸν Τοῦρκο Χάνο τῆς Ὑπερωξιανῆς(Τουρκεστᾶν) νὰ τοῦ ἀποστείλει 3000 Τούρκους μισθοφόρους ἱππεῖς μὲ ἀντάλλαγμα πλούσια δῶρα, ὅπως συνηθιζόταν. Αὐτὸς δέχθηκε. Ἐπικεφαλῆς αὐτοῦ του μικροῦ ἀλλὰ ἀξιόμαχου σώματος ἱππέων ἦτο ὁ Τογροὺλ Μπέης, ἐγγονὸς τοῦ Σελτζούκ. «…τὴ στιγμὴ ἀκριβῶς ποῦ οἱ 3000 φημισμένοι ἔφιπποι Τοῦρκοι τοξότες πολεμιστὲς διέσχιζαν τὴ φυλασσόμενη διάβαση τοῦ ποταμοῦ Ὤξου[…]ἕνα νέο κεφάλαιο τῆς Παγκόσμιας ἱστορίας ἄρχισε νὰ γράφεται.»[1]
Ἡ συμμαχία στὴν ἀρχὴ εἶχε ἀποφέρει τοὺς καρποὺς ποὺ ἤθελε ὁ Πέρσης Σουλτάνος τοῦ Χορασᾶν. Οἱ Τοῦρκοι ἱππεῖς σάρωσαν τὸ στρατὸ τῶν Σαρακηνῶν τῆς Βαγδάτης. Ἀρνήθηκαν, ὅμως, ν’ ἀκολουθήσουν τὸν Πέρση Σουλτάνο καὶ κατὰ τῶν Ἰνδῶν ἀπαιτώντας νὰ παραμείνουν κοντὰ στὸν ποταμὸ Ὦξο, δίπλα στοὺς ὁμοφύλους τους. Ὡς ἦταν φυσικὸ ὁ Σουλτάνος ἀποφάσισε νὰ τοὺς ἐξοντώσει γιὰ τὴν ἀπειθαρχία ποὺ ἐπέδειξαν καὶ γιὰ τὴ μὴ τήρηση τῆς συναφθείσης μεταξὺ τῶν συμφωνίας. Οἱ Τοῦρκοι γιὰ ν’ ἀποφύγουν τὴ συντριβὴ σὲ μιὰ κατὰ μέτωπο σύγκρουση κατέφυγαν στὴν Καρβωνίτιδα ἔρημο, τὴν ὁποία χρησιμοποιοῦσαν ὡς ὁρμητήριο γιὰ νὰ λεηλατοῦν τὸ ἐσωτερικὸ τοῦ Περσικοῦ (Γαζναβιδικοῦ) κράτους.
Ὁ Σουλτάνος κίνησε ἐναντίον τοὺς 20000 ἄντρες, θέτοντας ἐπικεφαλεῖς δέκα ἐκ τῶν καλλίτερων στρατηγῶν. Αὐτοὶ στρατοπέδευσαν στὴν εἴσοδο τῆς ἐρήμου, ὅπου καὶ δέχτηκαν τὴν αἰφνιδιαστικὴ ἐπίθεση τῶν Τούρκων κατὰ τὴ διάρκεια τῆς νύκτας μ’ ἀποτέλεσμα νὰ τραποῦν σὲ φυγὴ ἀφήνοντας πλούσια λεία στοὺς Τούρκους. Μὲ αὐτὴ τοὺς τὴ νίκη οἱ Τοῦρκοι ἀπέκτησαν μεγάλη φήμη καὶ ἄρχισαν νὰ συγκεντρώνουν γύρω τους λογὴς τυχοδιῶκτες καὶ ἀπόκληρους μὲ τοὺς ὁποίους πύκνωσαν τὶς γραμμές τους. «…σὲ πολὺ μικρὸ χρονικὸ διάστημα ἡ δύναμή τους αὐξήθηκε τόσο, ποὺ ἔφθασε νὰ ἀριθμεῖ γύρω στὶς 50000.»[1]
Ὁ Σουλτάνος βλέποντας τὴ συνεχόμενη αὔξηση τῶν Τουρκικῶν δυνάμεων ἐξεστράτευσε ἐναντίον τους. Οἱ δύο στρατοὶ συναντήθηκαν στὴν ἔρημο τοῦ Ἰσπαχᾶν. Ἡ σύγκρουση ἦτο τρομακτική. Μὲ πεῖσμα διεκδικοῦσαν τὴ νίκη οἱ δύο ἀντίπαλοι, ἀλλὰ παρὰ τὴ σαφῆ ἀριθμητικὴ ὑπεροχὴ τοῦ Σουλτάνου ἡ μάχη παρέμενε ἀμφίρροπη γιὰ πολλὲς ὧρες. «…τὴ λύση τοῦ συνεχιζόμενου δράματος, ἀνέλαβε νὰ δώσει ἀπρόσκλητη ἡ μοῖρα. Σὲ κάποια στιγμὴ ποὺ ὁ Σουλτάνος Μαχμοὺτ περιέτρεχε ἔφιππος τὶς τάξεις τοῦ στρατοῦ του ἐνθαρρύνοντας τοὺς μαχητές, γλύστρησε τὸ ἄλογό του, καὶ πέφτοντας στὸ ἔδαφος μὲ ὁρμή, ἔσπασε τὸν τράχηλο βρίσκοντας ἀκαριαῖο θάνατο(!). […] Οἱ ὀπαδοί του […] ἔχασαν τὸ θάρρος τους, διέκοψαν ἀμέσως τὸν ἀγῶνα, καί, προσχωρώντας στὸν νικητή, ἀναγόρευσαν τὸν Τογροὺλ Μπέη Σουλτάνο τῆς Περσίας…»!!![1]
Ὅπως ἦταν φυσικὸ ἡ πρώτη κίνηση τοῦ νέου Σουλτάνου ἦταν νὰ προσκαλέσει τοὺς ὁμοφύλους του Σελτζούκους[1] νὰ ἐγκατασταθοῦν μαζικὰ στὴν Περσία. Μὲ τὴ βοήθεια αὐτῶν τῶν νομάδων, οἱ ὁποῖοι εἶχαν πρὸ πολλοῦ ἐξισλαμισθεῖ ἐγκαταλείποντας τὴν προγονική τους λατρεία, ὁ Τογροὺλ Μπέης ὑπέταξε τοὺς ἰθαγενεῖς Πέρσες καὶ Ἄραβες, ἀπὸ τοὺς ὁποίους ἀφαίρεσε κάθε ἐξουσία καὶ τὴ μεταβίβασε στοὺς Σελτζούκους, οἱ ὁποῖοι καὶ ἔγιναν οἱ ἀπόλυτοι κύριοι τῆς Περσίας.[1]
Ἔτσι ἐνεφανίσθησαν λοιπὸν στὸ ἱστορικὸ προσκήνιο οἱ Τοῦρκοι, γιὰ νὰ ἀποτελέσουν τὰ ἀμέσως ἑπόμενα χρόνια τὸν πιὸ ἐπικίνδυνο ἐχθρὸ τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας…
Παναγιώτης Φούκας
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Νικόλαου Τσάγγα Μαντζικὲρτ Ἡ ἀρχὴ τοῦ τέλους τοῦ μεσαιωνικοῦ Ἑλληνισμοῦ ΓΚΟΒΟΣΤΗΣ Ἀθῆνα 1997
Ἰωάννου Σκυλίτζη Σύνοψη Ἱστοριῶν
Μιχαὴλ Ἀτταλειάτου Ἱστορία ΚΑΝΑΚΗΣ Ἀθῆνα 1996
Μιχαὴλ Ψελλοῦ Χρονογραφία ΚΑΝΑΚΗΣ Ἀθῆνα 1996
Ἀποστόλου Καρπόζηλου Βυζαντινοὶ Ἱστορικοὶ καὶ Χρονογράφοι ΚΑΝΑΚΗΣ Ἀθῆνα 2002
Georg Ostrogorsky Ἱστορία τοῦ Βυζαντινοῦ Κράτους Ἱστορικὲς ἐκδόσεις Στέφ. Δ. Βασιλόπουλου Ἀθῆνα 2002
THE
Βλασίου Ἰω. Φειδὰ Βυζάντιο Ἀθῆναι 1997
Σαράντου Ι. Καργάκου Ἱστορία τοῦ Ἑλληνικοῦ Κόσμου καὶ τοῦ Μείζονος Χώρου Gutenberg Ἀθῆνα 2005
Σχόλια